Vragen die je jezelf kunt stellen als je een keuze wilt maken

4 Nov

Debbie Ford heeft een hele lange tijd geleden een boek geschreven ‘De Juiste Vragen‘. Een boek met daarin tien vragen die ik vaker als kompas hanteer als ik iemand help om een belangrijke beslissing te nemen.  Als je voor een moeilijke beslissing of keuze staat, is dit boek een echte aanrader.

Voordat je een beslissing neemt, vraag jezelf:

  1. Zorgt deze keuze ervoor dat ik me beweeg naar een inspirerende toekomst of blijf ik door deze keuze vastgeplakt in het verleden?
  2. Brengt deze keuze mij slechts bevrediging op de korte termijn of levert het mij een vervulling waar ik op de langere termijn plezier van heb?
  3. Ben ik voor mezelf aan het zorgen of probeer ik het iemand anders naar de zin te maken?
  4. Ben ik aan het zoeken naar wat goed is of zoek ik naar wat verkeerd is?
  5. Voel ik mijzelf door deze keuze krachtiger worden, vitaler worden of heb ik het gevoel dat deze keuze mij veel energie gaat kosten?
  6. Gebruik ik deze keuze als katalysator om te groeien en te evolueren of gebruik ik deze keuze om mezelf te straffen?
  7. Maakt deze keuze mij sterker of zwakker?
  8. Is deze keuze een uiting van zelfliefde of van zelfsabotage?
  9. Is dit een uiting van vertrouwen of een uiting van angst en onzekerheid?
  10. Ben ik aan het kiezen gebaseerd op mijn (spirituele) waarden of ben ik aan het kiezen gebaseerd op ervaringen uit het verleden?
Geef een reactie

