Faal en geniet ervan

21 Okt

Door Elysa Kramer

“Faal en geniet ervan”, zegt ze en ik kijk haar met ongelovige ogen aan. “Faal en geniet ervan?” Een combinatie die mij als rechtgeaard perfectionist onmogelijk lijkt.

Elf jaar geleden viel ik in een diepe burnout. Mijn overdreven perfectionisme had me zover gebracht. Om er weer bovenop te komen, had ik een personal coach in de arm genomen. Dit verhaaltje gaat over een bijzondere coachingssesie en wat ik daarna deed.

Mijn coach Robbi lacht en houdt me de spiegel voor. “Om te beletten dat je niet aan je eigen belachelijk hoge verwachtingen voldoet, heb je steeds teveel van jezelf gevergd. Mislukken is het ergste wat jou kan gebeuren, fouten maken ook en je hebt er steeds alles aan gedaan om falen en mislukken te voorkomen.”

Ik knik, ik was niet voor niets in een burn-out beland.

“Is er een droom wat je had als kind, maar dat buiten jouw mogelijkheden lag?”

Ik denk even na en dwaal af naar een herinnering , toen ik als kind droomde balletdanseres te worden. Als achtjarig kind was ballet, dans en zang mijn leven. Helaas realiseerde ik me op een gegeven moment dat ik niet over voldoende talent en toewijding beschikte.

“Faal en geniet ervan! Dat is je huiswerk voor de volgende keer.”

Die zaterdag blader ik in de Volkskrant. Mijn oog valt op de volgende advertentie: AIDA . Musical Tim Rice & Elton John. Danseressen gevraagd. Ik trek de stoute schoenen aan en solliciteer. Tot mijn grote verbazing word ik uitgenodigd voor een auditie. In Amsterdam vindt de auditie plaats. Met mijn uitgeputte lichaam en slecht functionerende geheugen doe ik mee aan een dansauditie voor de Aida Musical.

Honderd professionele danseressen warmen zich alvast op. Spagaten, dubbelgevouwen lijven. Ik ben diep onder de indruk. “Hoe vaak train jij per week? “vraagt een meisje aan een ander meisje die zich helemaal staat uit te sloven. “Ik train drie uur per dag, vijf dagen in de week”, zegt ze en dan kijken ze allebei naar mij.

“O”, zeg ik stamelend. Ik realiseer me waar ik in ben terecht gekomen en kijk naar het gat van de deur. Hoe kan ik me zo onopvallend mogelijk uit de voeten maken?

De choreograaf begint en iedereen is uiterst geconcentreerd bezig om zich de danspassen eigen te maken. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 en 8! Ik sta achter aan. Dan kan niemand me zien. “Changez!” wordt er geroepen en ineens sta ik vooraan. “Oef!” De eerste acht passen onthouden dat gaat nog wel, maar mijn burn-out hoofd wil niet meer verder onthouden en ik sta te piassen. “Geeft niet, ” zeg ik mild tegen mezelf.

Na de pauze dansen de eerste vier meiden voor de jury. Het zweet begint me nu echt uit te breken. Nee! Ik ga door tot het bittere eind.

Als de letter K aan de beurt is, hoor ik mijn naam.

Daar sta ik dan. Een droom die uitkomt. IK! Die auditie doe voor een musical. En ik bak er helemaal niets van. Ik zie hoe iedereen naar me kijkt en voel me heel klein. Maar dan ineens hoor ik de stem van mijn coach “Geniet ervan! Je hoeft niet alles te kunnen. Niemand is perfect.”

Als de muziek klaar is loop ik met rechte rug uit de zaal. Ik heb er van genoten. Om met stijl af te gaan. Moed. Om te falen. Een mooi medicijn om mij van mijn perfectionisme te genezen.

Eén reactie to “Faal en geniet ervan”

Trackbacks/Pingbacks

  1. denkpatronen – perfectionisme « Piekervrij - oktober 21, 2011

    […] zei tegen mij: “Faal en geniet ervan, dat is je huiswerk voor de volgende keer”. Klik hier als je  wilt lezen hoe ik mezelf ongelofelijk voor aap heb gezet op de auditie voor de Aida […]

Geef een reactie

