Meer sturing en controle :((

19 Okt

Door Laura Donker & Elysa Kramer

In roerige tijden als deze worden de woorden zakelijk ondernemen en verzakelijking vaker gebruikt. Er is vanuit de top meer behoefte aan sturing en controle. Management rapportages en targets worden belangrijker. Zaken worden gestructureerder aangepakt en medewerkers worden afgerekend op hun resultaten.

Zakelijkheid heeft voor de individuele medewerker echter ook een negatieve weerklank: Voor sommige medewerkers staat zakelijkheid gelijk aan: killer, afstandelijker, minder aardig, minder zorgzaam. Zeker in instellingen als de zorg of als het onderwijs omdat de zakelijkheid een grote cultuurverschuiving inluidt.

Op zich is dit niet zo vreemd dat deze associatie wordt opgeroepen. Kijken we in de Dikke van Dalen dan zien we achter het woord  zakelijk het volgende staan: iets “niet persoonlijk en bondig”.

Volgens ons kunt je ook een piekervrije manier naar de verzakelijking kijken.

Maakt het bedrijf ook een verandering door en vind je het te zakelijk worden? Pieker je over hoe je functie aan het veranderen is?

Stap 1: Waarnemen wat er is

  • Vul het niet zelf in maar probeer erachter te komen wat de feiten zijn. En accepteer het ook als zaken nu nog even onduidelijk zijn.
  • Probeer helderheid te krijgen over wat er gaat veranderen.
  • Kijk dan wat voor invloed dit heeft op je functie.
  • Onderzoek waarom deze veranderingen noodzakelijk zijn.
  • Achterhaal of de verandering tijdelijk is of dat er sprake is van een structurele verandering.

Stap 2: Weten wat de natuur der dingen is

Realiseer je ook dat alles wat naar boven gaat ook weer naar beneden gaat. Iedere zeven jaar vind er een neergaande beweging plaats. Om vervolgens weer naar boven te gaan. Met andere woorden: het leven is een golfbeweging. We bewegen van centraal naar decentraal. Van mens naar resultaatgericht en weer terug. Van hoog conjunctuur naar laag conjunctuur.

Van fusies en overnames naar afslanken en bezighouden met core business. Na regen komt zonneschijn. Dat werkt bijna als een wet.

Stap 3: Luister naar je gevoel

Toen we besloten voor de huidige baan of werkomgeving, kozen we omdat we voelden dat het bedrijf op dat moment bij ons paste. Eigenlijk treedt dit proces opnieuw in werking als een bedrijf een grote verandering mee maakt.

Luister naar je onderbuikgevoel. Voel je je onder de nieuwe omstandigheden nog wel thuis?

Probeer je voor te stellen dat je in de chaos der veranderingen ruimte ziet ontstaan om je ideeen voor verbetering ten gehore te brengen en een werkelijke bijdrage te leveren. Zie wat je doet in die ruimte? Hoe je denkt over jezelf? Met wie je deze kansen gaat pakken? Hoe je je voelt als je in deze situatie probeert zaken te beïnvloeden op een positieve manier?

Wanneer je het plaatje voor je zien, met het gevoel dat je erbij krijgt (of niet), dan zul je weer kunnen voelen of het ‘nieuwe’ bedrijf bij jou past. Of het een dip is. Of een doodlopende straat.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: