Leugens rondom piekeren

18 Okt

Door Elysa Kramer en Laura Donker

Mensen piekeren omdat ze verwachten dat het gepieker ze uiteindelijk iets gaat opleveren. Eigenlijk houden ze zichzelf een klein beetje voor de gek. In dit artikel lees je over de vier leugens van het piekeren.

Leugen 1:
Als ik maar begrijp waarom, kan ik het accepteren en loslaten.
Pieker jij misschien omdat je er niet tegen kunt wanneer jij iets of iemand niet begrijpt? Nadenken is voor jou dan een strategie om meer begrip te krijgen. Meer duidelijkheid te krijgen. Je blijft net zo lang nadenken tot het voor jou helder wordt.

Leugen 2:
Als ik er maar lang genoeg over nadenk, kan ik problemen in de toekomst voorkomen. Zo zie ik nooit wat over het hoofd en ben ik op alles voorbereid. 

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat is waar. Je wilt niet voor verassingen komen te staan, alles ingedekt hebben. Je bent goed in het bedenken van doemscenario’s.  Je voorstellen wat er allemaal mis zou kunnen gaan lukt ook goed. En je gaat net zolang door met zoeken van oplossingen voor mogelijke problemen totdat je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt.

Leugen 3:
Door het goed te overdenken en alle opties goed door te nemen, neem ik geen overhaaste beslissingen, waar ik later alleen maar spijt van krijg.
Je wilt de beste keuze maken en zolang je niet het idee hebt dat er een beste keuze is, zet je alles op een rijtje. En nog een keer. En nog een keer. Piekeren als strategie om erachter te komen wat de juiste beslissing is voor jou. Totdat je hebt gekozen, liggen voor jou alle opties open.

Leugen 4:
Door heel veel op mezelf te reflecteren, leer ik van het verleden en kan ik meer uit mezelf halen.
Je wordt gedreven om de beste versie van jezelf neer te zetten en wilt leren van je fouten. Je weet heel goed waar je je moet verbeteren en hebt de neiging om heel veel verantwoordelijkheid voor situaties te nemen. Eigenlijk ben je jezelf steeds maar weer opnieuw negatief aan het toespreken. Omdat je iets stoms hebt gedaan. Een fout hebt gemaakt. Iemand hebt gekwetst. Jezelf hebt laten kwetsen. En dat wil je in de toekomst niet meer laten gebeuren.


Geef een reactie

