Muziek als antidepressiva

29 Jul

Muziek doet iets met je, spreekt je toe, confronteert je met je gevoel, troost je, helpt je om weer moed te verzamelen en kun je ook samen met anderen beleven, zodat je je verbonden kunt voelen met elkaar. Muziek als kippensoep voor de ziel.

Door Elysa Kramer


Heel wat rustiger word ik als ik Bob Marley and The Wailers hoor zingen: “Don’t worry about a thing, cause every little thing gonna be allright. ”  Zeker met het beeld dat ik erbij heb van een aantal jaren terug: Het was volle maan op een strand in The Gambia met zo’n 300 rastamannen op een illegaal strandfeestje. De meesten van hen waren werkeloos, dakloos en uitzichtloos. Maar wat een hoop klonk er uit hun kelen toen we samen met Bob meezongen. “Niet piekeren meer, want alles komt goed!”

Therapeutische avond

Zelf houd ik erg van zingen. Niet dat het zo fantastisch klinkt, maar ik word er wel heel ontspannen en blij van. Het toeval wilde dat ik op een woensdagmiddag aansloot bij een groep vriendinnen die er net als ik allemaal  een beetje doorheen zaten. Ik stelde het volgende voor: “Zullen we gezellig samen bij mij eten, gaan we  pasta maken en…..” Een van de meiden onderbrak me: “En dan gaan we samen zingen! ” Vierstemmig zongen we onze lievelingsliedjes samen en als ik de opnames bekijk moet ik toegeven: het klonk best aardig en we zagen er vooral erg blij uit samen zingend zo met zijn vieren. “Dankjewel voor de therapeutische avond,” stuurde een van de meiden later als sms.

Als vrienden

Muziek als antidepressiva, hulpmiddel om weer wat meer geluk, hoop en liefde in je leven te creëren. Ik geloof dat het werkt. Op het Internet stuitte ik op een artikel/ blog van positieve psycholoog Aren Cohen. De positieve psychologie bestuurt het gedrag van de gelukkige mens.

Aren  stelde de vraag of muziek positieve psychologie is? Ik citeer haar: ” While there are thousands of songs that make me smile, laugh, or dance, equally there are others, like Pomp and Circumstance at a graduation, that bring tears to my eyes. Yet just because a song may trigger emotions besides happiness, does that make it any less “positive psychology?’ I think not. Anything that makes us feel deeply has an important and significant use in helping us understand ourselves. Equally, going back to the notion that “Songs are our friends,” the sadness a song evokes is often counterbalanced with a sense of solace, as its familiarity allows it to soothe as it is stirs.” 

Je bent de DJ van je eigen feestje schreven we een tijdje geleden. Als je echt voor één moment aan je eigen piekergedachten wilt ontsnappen, kun je een andere tune kiezen en een gezellige (blijmakende) plaat kiezen en opzetten en genieten van je eigen muziek. Een nog doeltreffender medicijn is wanneer je dit niet alleen doet.

 

4 Reacties to “Muziek als antidepressiva”

  1. Nancy Overweel augustus 1, 2011 bij 7:40 pm #

    …ik kijk nu al weer uit naar de volgende zangdate :-D!

  2. Petra Metz oktober 12, 2011 bij 8:29 am #

    Mee eens! Mooi artikel

    Als je het bijvoorbeeld het nummer “Everything’s Gonna be Alright” van Sweetbox vaak genoeg hoort, wordt de tekst “Everything’s Gonna be Alright, everything’s gonna be okay” zo vaak herhaald, dat het een soort affirmatie wordt waar je in gaat geloven.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Jouw Muziek « Piekervrij - november 1, 2011

    […] Muziek als antidepressiva […]

Geef een reactie

