Op dodenherdenking staan we twee minuten stil, om vervolgens weer op te gaan in de drukte van alle dag

10 Mei

Laura Donker

Vorige week stond in het teken van herdenken en bevrijding. Tijdens de herdenking stond ik op de dam. Mooi om te zien. Al die mannen in uniform. De meeste met een hele rij medailles. Ze zagen er trots uit. Op dodenherdenking staan we twee minuten stil, om vervolgens weer op te gaan in de drukte van alle dag.

Dezelfde mannen

Naderhand zit ik in de trein terug naar Zeist. In de trein zitten een aantal van de voorheen trots uitziende mannen. Dit keer kijken ze naar buiten, niemand let op ze.  Niemand is geïnteresseerd in ze.

Het voelt heel vreemd, en ik voel een soort schaamte opkomen. Wie weet wat ze allemaal voor ons hebben gedaan en het lijkt niemand iets te kunnen schelen. Niemand is benieuwd naar de verhalen achter de medailles.

Het verhaal erachter

Ik begin een praatje met een oudere man. Hij kijkt op en ik zie de trots die ik kort daar voren nog zag terug komen in zijn ogen. Hij legt me uit waar de medailles voor staan. “Deze rechtse medaille,” zegt hij,  “die is het allerbelangrijkst. Die heb ik van de Hare Majesteit zelf ontvangen, Juliana was het destijds.” Hij praat honderduit en ik geniet van zijn enthousiasme. Ik ben in gesprek met een bijzonder mens.

In Utrecht nemen we afscheid. In de trein naar Zeist vraag ik me af wat de verhalen achter alle andere mannen waren. Achter alle andere medailles.

Echt contact is mooi.
Echt contact komt voort uit oprechte interesse in elkaar.
Uit echt contact kan iets ontstaan.

We staan allemaal twee minuten stil….

Geef een reactie

