Perfection is in the eyes of the beholder…

22 Apr

Presteren, hoge cijfers halen, onvoldoendes vermijden. Drie doelstellingen van de perfectionist. Maar is dit ook echt perfect volgens Otto’s maatstaven? Een andere blik op een perfect schoolrapport. 

Persoonlijke blog, Elysa Kramer

De geboorte van een perfectionist

Ik had best mooie cijfers op mijn rapport, maar als ik mijn cijferlijst aan mijn familie liet zien was hun eerste reactie: ‘Waarom heb je een 5 voor Aardijkskunde en een 5,5 voor Natuurkunde?”  De mooie 8-en en 9-s daar keken ze niet eens naar (Geschiedenis, Nederlands, Gym en Tekenen).

Mijn tijd en energie besteedde ik het volgende semester aan de vakken waar ik het cijfer van op wilde krikken omdat die vakken pas echt belangrijk waren. Immers: als je wilt slagen in deze maatschappij, en een belangrijk vak wilde studeren, dan heb je hoge cijfers nodig over de hele linie, zo was het motto!

Impliciet heb ik als puber de conclusie getrokken dat ik niet van mijn kwaliteiten moet uitgaan en mijn tijd en aandacht vooral moet besteden aan dingen die ik niet zo goed kan en vooral ook niet leuk vindt! Als iets vanzelf en gemakkelijk gaat, dan is dat normaal. En trouwens daar waar ik goed in ben, zijn niet de vakken waar ik later veel profijt van ga  hebben -Ik laat even de stem van familieleden en strenge innerlijke criticus van toen horen –  Een perfectionist werd geboren.

Anders

Ouderavond op het Atheneum. Een paar jaren terug zit Otto (mijn vriends vader)  bij zijn klassementor. De man kijkt Otto ernstig aan van over zijn leesbrilletje. In zijn hand heeft hij een kopie van de cijferlijst van Jeroen. ‘Kijk,’ zegt de man. ‘Er zit veel meer in Jeroen dan wat er nu uitkomt. Op zijn cijferlijst staan allemaal vijven en zessen behalve die twee 7,5-en.’

Otto kijkt de mentor boos aan: ‘Wat!! Ik heb nog zo gezegd tegen die jongen!’

De mentor stemt heftig knikkend in.

Otto gaat verder: ‘Hij mag van mij niet te lang met zijn neus in de boeken en hoger dan een zes halen. En dan haalt hij toch nog twee 7,5-en. Dát hadden we niet afgesproken. Zonde van zijn tijd… Het echte leven leer je op straat. ‘

Hoe definieer jij perfectie? En staat er in jouw perfecte omschrijving van perfectie ook genieten van het leven omschreven?

Hakuna Matate! Have a perfect friday..

Elysa

Geef een reactie

