Controle over je eigen gedachten

25 Feb

Als je tegen een piekeraar zegt dat hij iedere dag een pieker halfuurtje kan inbouwen als oplossing om minder te piekeren, begint ie meestal meteen te stijgeren. In de piekertip van deze week laten we zien hoe je dat doet.

Door Elysa Kramer

Waarom een piekerhalfuurtje?

Jij bent de baas over je gedachten. Niet je gedachten over jou. Door iedere dag een piekerhalfuurtje voor jezelf te reserveren, leer je jezelf om je eigen piekergedachten uit te stellen en uiteindelijk tot een halt te roepen.  Je zult merken dat je ‘s nachts waarschijnlijk minder snel overvallen wordt door je gepieker, omdat je er overdag tijd voor hebt gemaakt.

Plan een piekerhalfuurtje in je agenda

Maak een afspraak met jezelf om iedere dag op hetzelfde moment, liefst ook op dezelfde plek , 20 tot 30 minuten, te piekeren. Bijvoorbeeld: Onderweg van het werk naar huis in de auto of in de trein, van 17:00-17:30 uur. Of wanneer je met de hond aan het lopen bent. In deze periode mag je onbeperkt piekeren. De rest van de dag is het verboden te piekeren. Plan het tijdstip niet in vlak voordat je gaat slapen.

Kun je je gedachten uitstellen?

Jazeker. Kijk maar hoe het werkt. Je denkt over iets na. Ineens komt er bijvoorbeeld een mail of een smsje tussendoor en verleg je je focus van je eigen gedachten naar de beantwoording van het berichtje tussendoor. En dan blijkt even later dat je bent vergeten waar je zonet over aan het nadenken was. Je hebt door een onderbreking je denken uitgesteld of misschien zelfs gestopt.

Dit kun je ook bewust doen. Verzamel gedurende de dag je piekergedachten in een piekerlijst.Stel vast dat je een piekergedachte te pakken hebt, pak je piekerlijst en schrijf de gedachte op. Deze lijst is de agenda voor je piekerhalfuurtje. Zeg ook tegen jezelf dat het nu niet het moment is, en ga verder met wat je aan het doen was.

Pak je piekerlijst erbij tijdens je piekerhalfuurtje

Neem je piekergedachten door met jezelf gedurende het half uur. Misschien merk je dat je sowieso gedachten als urgent of belangrijk kunt schrappen van je lijstje. Houd je aan de afgesproken tijd, tenzij je eerder klaar bent natuurlijk.

En? Lukt het je om je gedachten uit te stellen?

Ben erg benieuwd naar hoe het voor jou werkt. Deel je ervaring door hieronder een reactie te geven! Je krijgt altijd een antwoord.

Hakuna matata

Videotip: Sam Browne- Stop… en stel je voor dat je dit nummer zingt tegen je eigen piekergedachte!

Leestip:  Gedachten Losweken.  “Je piekergedachten zijn als een liedje dat op repeat in je iPod zit. Je speelt hem telkens af, steeds opnieuw. En de rest van de dag blijft het liedje heel irritant in je hoofd plakken. En maakt je mistroostiger, onzekerder en onrustig. Gelukkig kun je ervoor kiezen een nieuwe mp3 op te zetten! Lees verder…

Deze Piekervrij tip komt van de informatieve website www.piekervrij.nl

Wil je de wekelijkse piekervrij tip voortaan wekelijks als mail ontvangen,  meld je dan aan via: piekervrijtip@encouragement.nl.

4 Reacties to “Controle over je eigen gedachten”

  1. Tj e oktober 18, 2011 bij 7:45 pm #

    Ik heb van iemand zorgenpoppetjes gekregen. Als ik weet dat er een onderwerp is waarover ik me druk ga maken dan pak ik ’s avonds een poppetje en zeg “Ik maak me druk over dit-en-dat-onderwerp, maar vannacht wil ik lekker slapen. Kun je het even bij je houden? Morgenochtend om half acht neem ik het weer van je over”. Het poppetje leg ik onder mijn kussen. Dat werkt gewoon! Soms voel ik de spanning gewoon uit me weglopen, ook al weet ik best dat het een beschilderd lucifertje is met een stukje touw.

  2. glass tumbler set mei 12, 2013 bij 11:12 pm #

    Hello, this weekend is nice for me, because this moment i am reading this
    great informative post here at my home.

    • Piekervrij mei 13, 2013 bij 6:35 am #

      🙂 thank you! Glad to hear this. Hope that this will help you to be more in balance. Good luck to you!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tweets that mention Controle over je eigen gedachten « Piekervrij -- Topsy.com - februari 25, 2011

    […] This post was mentioned on Twitter by Jose Keijman-Keur, Laura Donker. Laura Donker said: Controle over je eigen gedachten http://wp.me/pMlPR-4N […]

Geef een reactie

