Archief | februari, 2011

We willen allemaal zekerheid in ons leven creëren..

27 Feb

Christchurch: the future comes one day at a time

We willen allemaal zekerheid in ons leven creëren maar misschien is dat wel helemaal niet mogelijk. Laura Donker van Piekervrij schreef hier een blog over op haar vakantie in Nieuw-Zeeland. Godzijdank zat zij op het Noordereiland toen de aardbeving plaatsvond. Een verslag van Laura hoe de aardbeving daar van zo dichtbij door haar beleefd wordt.

Advertenties

Binnenvetters vatbaarder voor hartaanvallen

27 Feb

Mensen die veel piekeren en daar niet over praten zijn kwetsbaarder voor een hartaanval, ontdekte hoogleraar medische psychologie, Johan Denollet. Denollet noemt deze persoonlijkheid : een type D persoonlijkheid, voor ‘Distressed’.

Op de site van Psychologie Magazine kun je een test doen om te zien of jij een Type D persoonlijkheid hebt. Klik hier om de samenvatting van het onderzoek van Denollet op Harvard Health Publications te lezen.


Controle over je eigen gedachten

25 Feb

Als je tegen een piekeraar zegt dat hij iedere dag een pieker halfuurtje kan inbouwen als oplossing om minder te piekeren, begint ie meestal meteen te stijgeren. In de piekertip van deze week laten we zien hoe je dat doet.

Door Elysa Kramer

Waarom een piekerhalfuurtje?

Jij bent de baas over je gedachten. Niet je gedachten over jou. Door iedere dag een piekerhalfuurtje voor jezelf te reserveren, leer je jezelf om je eigen piekergedachten uit te stellen en uiteindelijk tot een halt te roepen.  Je zult merken dat je ‘s nachts waarschijnlijk minder snel overvallen wordt door je gepieker, omdat je er overdag tijd voor hebt gemaakt.

Plan een piekerhalfuurtje in je agenda

Maak een afspraak met jezelf om iedere dag op hetzelfde moment, liefst ook op dezelfde plek , 20 tot 30 minuten, te piekeren. Bijvoorbeeld: Onderweg van het werk naar huis in de auto of in de trein, van 17:00-17:30 uur. Of wanneer je met de hond aan het lopen bent. In deze periode mag je onbeperkt piekeren. De rest van de dag is het verboden te piekeren. Plan het tijdstip niet in vlak voordat je gaat slapen.

Kun je je gedachten uitstellen?

Jazeker. Kijk maar hoe het werkt. Je denkt over iets na. Ineens komt er bijvoorbeeld een mail of een smsje tussendoor en verleg je je focus van je eigen gedachten naar de beantwoording van het berichtje tussendoor. En dan blijkt even later dat je bent vergeten waar je zonet over aan het nadenken was. Je hebt door een onderbreking je denken uitgesteld of misschien zelfs gestopt.

Dit kun je ook bewust doen. Verzamel gedurende de dag je piekergedachten in een piekerlijst.Stel vast dat je een piekergedachte te pakken hebt, pak je piekerlijst en schrijf de gedachte op. Deze lijst is de agenda voor je piekerhalfuurtje. Zeg ook tegen jezelf dat het nu niet het moment is, en ga verder met wat je aan het doen was.

Pak je piekerlijst erbij tijdens je piekerhalfuurtje

Neem je piekergedachten door met jezelf gedurende het half uur. Misschien merk je dat je sowieso gedachten als urgent of belangrijk kunt schrappen van je lijstje. Houd je aan de afgesproken tijd, tenzij je eerder klaar bent natuurlijk.

En? Lukt het je om je gedachten uit te stellen?

Ben erg benieuwd naar hoe het voor jou werkt. Deel je ervaring door hieronder een reactie te geven! Je krijgt altijd een antwoord.

Hakuna matata

Videotip: Sam Browne- Stop… en stel je voor dat je dit nummer zingt tegen je eigen piekergedachte!

Leestip:  Gedachten Losweken.  “Je piekergedachten zijn als een liedje dat op repeat in je iPod zit. Je speelt hem telkens af, steeds opnieuw. En de rest van de dag blijft het liedje heel irritant in je hoofd plakken. En maakt je mistroostiger, onzekerder en onrustig. Gelukkig kun je ervoor kiezen een nieuwe mp3 op te zetten! Lees verder…

Deze Piekervrij tip komt van de informatieve website www.piekervrij.nl

Wil je de wekelijkse piekervrij tip voortaan wekelijks als mail ontvangen,  meld je dan aan via: piekervrijtip@encouragement.nl.

Als je niet kan slapen….

11 Feb

.. sta op en doe iets! In plaats van in je bed liggen piekeren en woelen. Het is het piekeren dat jou dwars zit, niet het tekort aan slaap… Aldus Dale Carnegie. We hebben slaap nodig en de wetenschappelijke onderzoeken die deze ‘waarheid’ ondersteunen zijn er volop. Toch wil ik je ook graag laten zien dat sommigen daar anders over denken (zoals Carnegie).

Door Elysa Kramer

Hazeslaapjes

Realiseer je je dat een van de grootste genieën ooit, Leonardo Da Vinci, niet zoveel sliep. Sommigen beweren dat weinig slaap nodig hebben een aanwijzing kan zijn voor hoogbegaafdheid. Terwijl ik dit artikel schrijf, komt de herinnering naar boven dat ik  mijn VWO eindexamen doorgekomen ben door net als Da Vinci om de twee uur een dutje te doen van vijftien minuten.  Ik had er een wekker naast en hield dat schema heel nauwgezet vol.

Ik ben een typisch op het laatste moment type en ik moest ineens al mijn boeken voor Nederlands, Engels, Duits en Geschiedenis in een aantal dagen lezen.  En? Het is te doen. Mijn geest bleef helder, ik was  op een heel vreemde manier alerter dan ik normaal was, en ontzettend gefocust en las al mijn boeken binnen de tijd. Tijd wordt dan wel heel anders beleefd.

Dus als je niet kan slapen, stap dan uit bed en doe iets nuttigs (de was wegvouwen bijvoorbeeld) of geestdodends (als tv-kijken) en haal je Leonardo Da Vinci voor de geest en houd het er maar gewoon op dat je misschien wel een genie bent.

Intermediair schreef over dit onderwerp in 2007 een interessant artikel met als vraag: Kan een mens toe met hazeslaapjes? Een ander, recenter artikel in de Intermediair is wellicht ook interessant: ‘Wie Weinig Slaapt heeft Meer Tijd om de Top te Halen.’

Elysa Kramer

Positief, mindful en realistisch

10 Feb

Verhalen als The Secret en The Journey suggereren dat we onze werkelijkheid wensen. Dus als jij narigheid over je heen krijgt, dan heb je dat met je eigen gedachten gecreeerd. De boodschap die ons verteld wordt lijkt dan ook dat we vooral positief moeten blijven en moeten doorgaan. Want dan komt alles goed?

Bepalende gedachten

Okay. Een objectieve situatie voor jouw neus. Die neem jij waar. De informatie komt naar binnen door je zintuigen. En vervolgens bedenk jij daar iets bij. De betekenis die jij aan een situatie geeft, bepaalt hoe jij je voelt en wat je doet. En daarmee bepalen je gedachten je bestemming. Klopt?

Op en neer

Wat denk jij? Hebben wij het leven in de hand? Is het leven echt maakbaar? Soms gaat het goed. En soms gaat het wat minder.

Houd jij je misschien wel een beetje te groot?

Ik zie mensen in mijn praktijk vastlopen, die ‘blij doen’, terwijl ze helemaal niet blij zijn. Ze kiezen een gevoel dat niet past bij de werkelijke situatie en lopen voorbij aan hun echte gevoel. En dan gaan ze onbewust ’s nachts liggen piekeren. Met als gevolg dat ze daardoor ergens blijven, terwijl ze, als ze dat zouden mogen voelen, allang gestopt waren of iets hadden gedaan om de koers te wijzigen.

Als het goed is, wees dan blij. Ga door met wat je aan het doen was of maak het nog beter.

Als het minder gaat, mag je ook balen en rouwen. Ga maar voelen wat je nu voelt en sta daar even bij stil. Niet nadenken, Niet problemen in kaart brengen en oplossingen bedenken. Alleen maar voelen. Wanneer je je gevoel hebt ervaren, kun je reflecteren en bedenken wat je kunt doen: verandering aanbrengen of stoppen.

Met jouw gedachten kun je niet je de uitkomst van het leven bepalen. Wel de manier waarop jij daarmee omgaat en met je jezelf en met je eigen gevoelens omgaat. Dus geef jezelf de ruimte om – ondanks de drang altijd positief te willen blijven-  een periode te pakken om te balen en te rouwen.  Dat ruimt op,  en biedt inzicht om de juiste keuzes voor jezelf te maken.

Hakuna Matate!

Elysa Kramer

http://www.piekervrij.nl

http://www.encouragement.nl

Wil je de tip voortaan wekelijks ontvangen? Stuur dan een mailtje aan piekervrij@encouragement.nl