Richt op je doel, dan vallen de bezwaren

2 Dec

ElYSA KRAMER – Over hoe je het onmogelijke toch mogelijk kan maken, als je maar de juiste vragen aan jezelf blijft stellen.

Een jonge vrouw komt  voor coaching en in het eerste gesprek legt zij het volgende probleem aan mij voor:

” Al een paar keer in haar leven heb ik  samengewoond. Om een lang verhaal kort te maken:  ik ben tot de conclusie gekomen dat samenwonen niet echt mijn ding is, omdat ik teveel  op mijn privacy ben gesteld. Totdat ik mijn huidige vriend tegenkwam. Hij wist me er van te overtuigen dat het deze keer wel goed zou gaan. Jammer genoeg gaat het ook deze keer weer mis, met dat samenwonen. Sterker nog, ik ben doodongelukkig en verlang zo naar een eigen plekje. Toen ik dit thuis besprak, had ik het gedaan.  Hij was ‘not very amused, to say the least’ en zag dit als het einde van onze relatie.  Een ding weet ik zeker. Deze man is de liefde van mijn leven, en ik wil hem niet kwijt. Maar mijzelf  ook niet.”

Ik stelde haar als huiswerk voor de volgende keer, een aantal vragen om over na te denken: Stel, jij woont op je eigen plek en jullie wonen niet meer samen. Toch zijn jullie gelukkig met de situatie! Hoe ziet het er dan uit als het goed is? Wat doen jullie om dit te bereiken?’

Twee weken later belde de vrouw mij op om de volgende afspraak  te cancelen.

Het was niet meer nodig! Nadat ik er zelf over na had gedacht, was ik naar mijn vriend gegaan met diezelfde vragen. En wonder boven wonder, we kwamen er samen achter dat we het mogelijk konden maken en hebben een goed gesprek gehad samen.  We gaan het gewoon proberen! ” vertelde ze mij enthousiast.

Les: Dit stel kwam er niet uit, omdat ze binnen de box dachten. Als je vanuit de obstakels denkt, en ze als problemen ziet die een voor een opgelost moeten worden, dan kom je er ook niet uit. Je richt je op de onmogelijkheden, op dat wat niet kan. Wanneer je begint met het einde voor ogen, kun je vanaf het einde terug redeneren naar het begin. Dan kijk je naar wat er nodig is om je doel te bereiken. Het vermogen om buiten de box te denken, wordt daarmee aangemoedigd.

Richt je je op de bezwaren, dan valt het doel. Richt je je op het doel, dan vallen de bezwaren. Living apart together en toch samen happy.

Geef een reactie

