Archief | september, 2010

denkpatronen – liefdesjunk

21 Sep

door Elysa Kramer

Harrie Jekkers draaide ‘Ik Hou van Mij’ twintig keer per dag voor ‘zijn eigen’  en als je dat een tijdje doet volgens hem, dan gaat het weer een beetje beter met ‘je eigen’.

Als je meer van de Akoestische Soul bent past Private Party van India Arie misschien iets beter bij jou? All my life..
I’ve been looking for …Somebody else … To make me whole … But I had to learn the hard way … True love began with me … This is not ego or vanity … I’m just celebrating me!!!

Volgens Bert van Dijk  in zijn boek:  Waarom niet iedereen mij leuk hoeft te vinden, kun je een liefdesjunk als volgt omschrijven:

Er bestaan een hoop verslavingen, maar verslaving aan de liefde? Ja echt, het bestaat. Het betekent dat je een bijna ziekelijke behoefte hebt aan waardering, vriendschap, liefde, aandacht. De grootste zorg van een liefdesjunk is dat niet iedereen hem fantastisch vindt. Hij raakt van slag als anderen hem niet de beste, mooiste, liefste, aardigste en allerleukste vinden. Als iemand hem niet groet, denkt hij dat hij iets fout gedaan heeft en dat het dus voor altijd en eeuwig mis is tussen hem en die ander.

Die afhankelijkheid van de waardering van anderen is de grootste valkuil van een lovejunk … Hij wijdt (vergooit) zijn leven aan het behagen en pleasen van andere mensen, juist om te voorkomen dat zij hem links laten liggen. Tot vervelens toe, met als gevolg dat mensen juist over hem heen gaan lopen en hij het averechtse effect bereikt. Niet iedereen hoeft je helemaal het einde te vinden, laat staan dat je je drie slagen in de rondte ‘draaikont’ om dat te bereiken. Dat lukt je per definitie nooit, want daarvoor zijn wij als mensen veel te verschillend. Met dit boek kom je uit die vicieuze gedragscirkel.

Heb jij een lied die zou kunnen helpen om vaneen  liefdesverslaving af te komen? Leuk als je hieronder een reactie achter laat.

Zelfonderzoek voor doemdenkers

20 Sep

Door Laura Donker & Elysa Kramer

 

Doemdenkers zien de toekomst somber tegemoet. Speciaal voor hen een klein experiment.

1. Schrijf al je zorgen op

Om eens te onderzoeken hoe vaak je je druk maakt, om situaties die uiteindelijk niet plaatsvinden,  kun je zes weken  een piekerdagboek bijhouden. Schrijf in het piekerdagboek alle zorgen over de toekomst op waar je over piekert. Schrijf zo gedetaileerd mogelijk op waarover je piekert, waar je bang voor bent, wat je zou willen voorkomen enzovoort. Schrijf je piekergedachten alleen op de rechterpagina’s van je piekerdagboek.

2. Evalueer

Na afloop lees je terug waar je je een zes weken geleden zorgen over maakte. Hoe vaak is het voorgekomen dat je je om niets zorgen maakte? En als het dan toch voorkwam? Kon je het aan? Of viel het mee? Schrijf je bevindingen op, op de linkerbladzijde naast je piekergedachten.

3. Tenslotte

We maken ons vaak meer zorgen om wat er komen gaat , dan wat er uiteindelijk komt. Piekeren kan allerlei redenen hebben. Maar een veel voorkomend fenomeen is dat er gepiekerd wordt over iets wat zou kunnen plaatsvinden,  maar wat achteraf niet komt.

denkpatronen – perfectionisme

17 Sep

door Elysa Kramer

Tien jaar geleden ben ik van mijn overdreven perfectionisme genezen door een onmogelijke opdracht van mijn coach Robbi. Ze zei tegen mij: “Faal en geniet ervan, dat is je huiswerk voor de volgende keer”. Klik hier als je  wilt lezen hoe ik mezelf ongelofelijk voor aap heb gezet op de auditie voor de Aida Musical. 

‘ Al dat gestreef naar een tien, terwijl ik wil leven met een zeven!’ ,  is een inspirerend lied voor de overdreven perfectionist die altijd maar de lat veel te hoog voor zichzelf legt (met dank aan  Annemieke, collega trainer (en perfectioniste) .


Patronen kunnen mooie dingen op een afstand houden

16 Sep

Door Laura Donker


Naast aannames kunnen patronen je ook belemmeren. Geluk houdt namelijk ook in dat je je grenzen verlegt. Dat je blijft onderzoeken wat je een gelukkig gevoel geeft. Juist door in vaste patronen te blijven hangen, belemmer je jezelf buiten jouw kaders te kijken, waardoor je een statische in plaats van een dynamische leefwereld schept.

‘Wanneer had jij het idee dat je iets veel eerder had moeten doen’?

Ken je de situaties dat mensen zeggen:Dat had ik veel eerder moeten doen’? Dit is een veelgehoord gezegde als mensen de stap in het diepe wagen. De baan opgeven voor het onbekende, een onbekende vakantiebestemming gaan onderzoeken, een muziekgenre onderzoeken waar ze geen weet van hadden, een relatie aangaan of juist verbreken.

Blijf continue onderzoeken wat je prettig vindt en wat niet.

Het onderzoek houdt in dat je nadenkt, maar ook dat je kansen waagt en risico’s neemt. Je gaat naast denken ook doen! Je kunt er tenslotte achterkomen dat iets je niet gelukkig maakt, misschien wel ongelukkig maakt. Maar alleen op deze manier verken je jezelf, verleg je je grenzen, kom je meer te weten over wat jou nou wel en niet een plezierig gevoel geeft. Vaak willen we alles om ons heen letterlijk en figuurlijk vasthouden en duwen we het onbekende weg. We zoeken niet naar plezier en zijn bezig om  onveiligheid, onzekerheid en spanning te voorkomen. Maar juist door onze grenzen te verleggen, ontdekken we nieuwe dingen waar we helemaal geen weet van hadden.

‘Angst voor het onbekende kan mooie dingen op een afstand houden’

Bekijk je situatie van een afstand zodat je overzicht hebt. Kijk niet alleen naar die dingen die je al kent, want dan dan mis je alles wat daarbuiten ligt. Focus je ook op hetgeen nu gebeurt in je leven. Sommigen kijken alleen maar naar de toekomst en vergeten op dit moment te genieten. Als je alleen in de verte kijkt is hetgeen dat voor je gebeurt wazig en daardoor mis je de details en kansen die voor je neus verschijnen.

Angst voor wat er mis kan gaan, angst voor een onprettig gevoel kan iemand weerhouden om de stappen te maken in het leven die juist weer geluk kunnen scheppen. Realiseer je dat gevoel slechts gevoel is. Het is positief of negatief. Het komst en het gaat. Geen enkel gevoel is voor eeuwig. Daarbij is gevoel slechts een gevolg van de betekenis die je aan iets geeft. Verander je die betekenis dan verandert je gevoel mee.
Ook een ongelukkig gevoel duurt niet voor eeuwig, dus angst voor dit gevoel zou je niet moeten weerhouden je zoektocht naar wat jou gelukkig maakt te maken.

denkpatronen – ik heb een zwaar leven

15 Sep

Door Elysa Kramer

Muziek werkt zeer ‘ genezend’! Zeker waar het hardnekkige denkpatronen betreft, kunnen we zeer geinspireerd raken door muziek, boeken of films en onszelf ook een beetje relativeren. Daarom een serie van YouTube filmpjes met daarin een lijflied voor de denkpatronen zoals ze in de RET worden benoemd.

Een van de denkpatronen in de RET  (Rationeel Emotionele Training) die belemmerend kan werken is wel de LFT, ofwel Lage Frustratie Tolerantie, ook wel verwend nest syndroom genoemd. Voor de LFT zou het prachtig zijn als alles van een leien dakje zou gaan.