Piekervrijtip: vroeger naar bed!

15 Dec
Bron:
Springer Science+Business Media

winterslaap

Wil je je negatieve denkspiraal doorbreken dan is hier een gouden tip die je heel gemakkelijk kunt uitvoeren. Ga eens vroeger naar bed! Ja! Zo simpel…
Uit onderzoek blijkt dat laat naar bed gaan zeker in verband staat met piekeren. Mensen die laat naar bed gaan en een langere periode te weinig slaap krijgen worden vaker overspoeld door negatieve gedachten dan mensen die hun gezonde uurtjes slapen.
ik wil slapen
Mensen die de slaap niet kunnen bevatten zitten dan na verloop van tijd zo vol met spanning in het lijf. Je rust dan ook niet echt meer uit. Je slaapt OP je bed… in plaats van IN je bed. Herken je dat? Jouw lijf vol met adrenaline en dan pieker, pieker wakker liggen met je hoofd vol negatieve gedachten..
Tips voor een goede nachtrust.
1) Neem je voor om eens naar bed te gaan acht uur voordat je wekker gaat.
2) Neem een lange hete douche of een warm bad. Dit helpt je om je te ontspannen.
3) Drink geen alcohol, koffie en eet niet twee uur voordat je gaat slapen.
4) Laat je masseren door een professionele masseur of masseer je eigen voeten voordat je gaat slapen. Als je het kuiltje aan de bovenkant van je hiel  (zie foto hieronder) zachtjes massseert zul je ook heerlijk slapen (insomnia punt).
insomnia punt
Dus pieker niet meer  en doorbreek je te weinig slaap cirkel! Misschien gaat het niet meteen in een keer, maar na een paar dagen lukt het vast beter.  Sweet dreams!
Advertenties

Pieker niet te veel als iemand eens onaardig is.

28 Apr

Anti piekertip: Geef wat je graag terug ziet.

We kunnen soms eindeloos malen omdat iemand in onze ogen onaardig tegen ons deed of doet. In ons hoofd hebben we allemaal verklaringen voor het gedrag van die ander. In plaats van helemaal op te gaan in het negatieve, kun je er ook voor kiezen om gewoon aardig te zijn.

Als je er voor namelijk voor kiest om aardig te zijn dan komt dat uiteindelijk vanzelf bij je terug. Liefde wordt niet beantwoord met boosheid. Als je boosheid ontmoet, reageer dan niet ook met boosheid, maar reageer dan met liefde, blijdschap en met positiviteit.
Geef niet meteen op, want als je dit lang genoeg volhoudt, zul je zien dat je boosheid om kunt draaien naar iets moois.

-Laura & Elysa

yoga tekst

Echt waar?

15 Apr

echt waar

 

Hoe je met je gepieker je eigen dromen om zeep helpt

23 Jan

Diep in je hart is er iets wat je heel graag wilt. En toch gebeurt het niet. Het lukt niet om  om jouw wens in realiteit om te zetten. Want stiekem houd je jezelf tegen om te slagen in je succes.

Hoe zorg je ervoor dat jij je wens niet realiseert:

wonderspel-kramer-cijfer-1-MenscentraalTip 1
Als je denkt dat het verlangen alleen voldoende is en voor de rest een ‘Ik-zie-het-wel-’houding hebt.
‘Verlangen-naar’ is als het wegdromen bij een droom. En net als met dromen, sta je wanneer je wakker wordt, toch nog steeds met lege handen.

wonderspel-kramer-cijfer-2-Menscentraal Tip 2
Jezelf voorhouden dat je een heel tevreden mens bent. Waarom zou je moeite, tijd en energie stoppen in je wens en daarmee het risico om goed te falen te creëren? Als je heel eerlijk bent naar jezelf: je leven is toch best goed zo?

wonderspel-kramer-cijfer-3-MenscentraalTip 3
Denken dat je het realiseren van je wens wel tussendoor kunt doen. Ondertussen ga je verder met het carrousel des levens.

wonderspel-kramer-cijfer-4-Menscentraal Tip 4
Je vergeet te besluiten dat deze wens je hartewens is, je dit echt heel graag wilt. Je vergeet te   beslissen dat het voor jou eigen geluk belangrijk is om daar iets mee te doen.

wonderspel-kramer-cijfer-5-Menscentraal  Tip 5
Lekker veel twijfelen aan jezelf: of je wel goed genoeg bent en meer van dat soort dingen.

wonderspel-kramer-cijfer-6-MenscentraalTip 6
Je omringen met mensen die wanneer je met ze praat kritisch zijn, of pessimistisch. Of je gerust willen stellen en goedbedoeld overigens, jou tegenhouden om risico’s te nemen zodat jij wordt behoed voor teleurstelling en pijn.

 

Even naar binnen bellen

18 Jun

Je kent het wel. Je bent  met iemand in gesprek  of gewoon aan het werk  en dan merk je een tijdje later dat je gedachten zijn afgedwaald.  Zelfs als het onderwerp waar je mee bezig bent interessant is voor jou.

Image

Een van de belangrijkste redenen waarom we op zulke momenten afdwalen is omdat we onbewust de behoefte hebben aan een momentje voor onszelf. Een pauzemomentje om contact te maken met wat er van binnen speelt. Een momentje van rust om uit te rusten van de vele prikkels om ons heen. Wanneer we in ons leven te weinig tijd voor onszelf nemen, altijd maar bezig zijn en veel haast hebben, merken we dat we vaker ongeconcentreerd bezig zijn dan ons lief is.

Ik denk dat het belangrijk is dat je de tijd neemt om af en toe stil te staan bij jezelf. Dat je even naar binnen belt en jezelf vraagt hoe het met jou gaat. Je binnenste is  als een verwaarloosd klein kind dat net op een ongelegen moment aan je broekspijp trekt om door jou vermaakt te worden. Ik wil aandacht. Nu!

Afdwalen in gedachten beschouw ik als een telefoontje vanuit je binnenste die even de buitenkant erop attent wilt maken dat er iets aan de hand is. Een seintje van binnenuit dat je aandacht voor jezelf moet vrijmaken. Dus als je merkt dat je niet bij de les kunt blijven, neem de tijd om iedere dag op twee kleine momentjes naar binnen te bellen. Hoe gaat het met jou? Hoe voel jij je? Wat heb jij nu nodig om er een mooie dag van te maken? Stel jezelf deze vragen en luister naar je eigen antwoord.